onsdag 14 december 2011

Traditioner

Det årliga pepparkaksbaket är avklarat!
Min Storasyster har fått äran att ta del av mormor Hilmas pepparkaksrecept.
Så varje år samlas jag min mamma och min syster och alla barn hos syster.
Vi börjar alltid med kaffe på stående fot. Sedan drar det i gång.
Jag måste säga att det är ganska skönt att barnen blir större och kan kavla sin egna deg hyffsat.
Genom åren har Storasyster samlat på sig diverse pepparkaksformar.
Å det har blivit en del. Så det kan bli svårt att välja....
Det slutade med mjölkrig bland barnen, medans vi vuxna stod bredvid och log vänt....Jodå, faktiskt så ordade vi inte så mycket om det. Det var ju inte heeeela mjölpåsen.
Corax, vår hund, låg mest under bordet och väntade på nedfallande deg.
Mor hade dagen till ära blivit påtvingad ett traditionellt juligt förkläde, som den goda mor hon är tog hon det utan protester. Jag tycker hon var fin.

2 kommentarer:

Mamma sa...

En trevlig dag, jag ser riktigt trevlig ut jag också. På kvällen åt jag pepparkakor med ost från Rotsjö gård, mums.

Karin i Vike sa...

Jag upplever att min syster = din mamma har en rätt stark integritet. Att hon gör som hon vill. Men när det gäller barnen är hon en mes. Förklädet är fint men inte riktigt hennes stil. Ni barn kan säkert få henne att ta på sig vad som helst (vilket ni också gjorde när hon fyllde 60). En bild från hur fin hon var då skulle sitta fint i din blogg!