fredag 9 mars 2012

Dr Westerlund

Nu äntligen har jag införskaffat Dr Westerlunds blomma.
Sprang på den på stan och den liksom ropade på mig,
-Ta mig hem!! Jag gör vad som helst, som att hålla er friska!!!
Sagt och gjort jag köpte den stackars blomman.
Dr Westerlund är en doftpelargon. Rör man på den då sprids en ljuvligt frisk och fräsch doft i rummet.
Doktor Westerlund trodde att blommans doft renade ohälsosam inomhusluft och därmed kunde hålla sjukdomar borta. Därför ansåg han att denna blomma borde finnas i varje hem, speciellt i rum där sjuka befann sig, varför han rekomenderade sina patienter att placera en sådan i sitt sovrum.
Så nu kommer familjen Eriksson hålla sig friska och starka!!
Denna blomma framkallar också barndomsminnen,
jag vill minnas att min moster och morbror hade sån här blomma, jag tänker iaf på dem när jag känner doften. Stämmer det Karin?
Tänk att det tog mig 37 år att skaffa en Dr Westwrlund, nu gäller det bara att hålla den vid liv, ja åtminstone de närmaste 37 åren!

5 kommentarer:

Karin i Vike sa...

Jo men visst stämmer det! Vi har en i sovrummet. Ansade den häromdagen och nu står några skott i ett glas vatten och ska planteras så småningom. Jag tycker också den luktar gott. Visste inte att det är en slags pelargon men kan förstå det. Skillnaden mellan Dr Westerlunds blomma och en vanlig pelargon är att en pelargon luktar kattpiss. Min alldeles personliga åsikt.

nyvind sa...

Min mamma brukar alltid pracka på mig några skott... och jag slänger dem med jämna mellanrum, för jag tycker inte att den luktar gott, men jag tycker de är galet fina då man ansar dem och de blir buskiga.
Just nu har jag bara ett litet ynka skott... som jag inte ens vet om jag kommer att få till att överleva.

Mamma sa...

Jag har ingen Westerlunds blomma. Någon kan kanske ge mig ett skott. Tror inte att jag kommer att springa på den på stan. Brukar lunka sakta på stan och då kanske inte blomman hoppar fram.

Anonym sa...

Jag har hur många som helt och stora så de knappt får plats.
På somrarna planterar jag ut alla i stora kopparkittlar och då blir de mörka och kraftiga.
När hösten kommer tar jag in dom igen.
Om någon är intresserad så finns det hur mycket skott som helt hos mig för nu är det klippdax :-)

Anita sa...

Jag tar gärna ngr skott, blir en påminnelse av min farmor som hade sådana hemma i sovrummet :)
Du kan maila mig
aeakerlund@hotmail.com så bestämmer vi ngt