torsdag 10 november 2011

Ära vare Gud i höjden detta har jag gjort i slöjden!




Har jag sagt att jag broderat mina gardiner själv??
Jo det har jag, rätt stolt också.
Jag ritade av mönstret i tapeten och förde över på vanligt lakanstyg.
Köpte brodyrtråd (heter det verkligen så?) i samma färg som tapetmönstret,
och sen var det bara att brodera.
Det tog ett tag, tror att jag höll på ett år.
Ja inte är det långa stunder jag hinner sitta med handarbete.
De här gjorde jag för ett par år sedan.
Nu håller jag på med ett nytt projekt.
När vi var på husvisning här, då satt det uppe ett par virkade gardiner i köksfönstren,
och den bilden har liksom fastnat, så nu har jag gjort slag i saken och börjat virka egna.
Jag hittade en gammal gardin som mamma hade gjort som jag nu använder som "recept".
Jag är inte så för rosmönster och sånt där när det gäller virkat, så de här blir perfekt.
Min fröken på stick och virkkursen, blev brydd (konstigt ord man sällan använder, var bara tvungen..) när jag drog in henne i detta projekt.
Hon plockade fram några tummade recept så jag kunde öva lite.
Till saken hör att jag inte virkat sedan slöjden på Stigsjö skola typ.
När jag sedan blev varm i kläderna så satte jag i gång mitt virkprojekt.
Fröken berättade att på 70-talet, så hade hon virkade gardiner överallt, så hon var inte lika inspirerad som jag var över detta.
Men hur som helst, efter ett par veckor satt hennes 70-talsvirkade gardiner uppe i hennes köksfönster.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerad över att du hinner över huvudtaget! Broderiet är ju jättefint! Rolig idé, att använda tapeten som mönster. Ang virkning hade jag också en period på 70-talet! Men jag tycker f f att det är fint på rätt plats. Jag "smyger" väl förbi i skogen och kollar in dina fönster i vinter! :) Kram

Prinsessan Jordgubb sa...

Nja, du får nog smyga runt huset nästa vinter är jag rädd.....

Karin i Vike sa...

Jag hade också egenhändigt virkad gardinkappa i köket på 70-talet, virkade också stolsöverdrag i randigt, en av färgerna grön som i gardinen. Det var tider det!

nyvind sa...

Åh, så fint! Du har verkligen kommit igång på handarbete du!

Mamma sa...

Bra gjort, jag är en stolt moder. Börja aldrig virka sängöverkast. Det har jag gjort flera gånger men det har aldrig blivit klart.

Anonym sa...

Du är så dutti så!!! Jippie förresten, i morgon är det dax igen för stick-och virkkurs!!