fredag 18 november 2011

Hälsa och ohälsa

Jag har genom mitt skolarbete funderat mycket kring livsstilsfaktorer. Skulle någon innan denna kurs frågat ut mig om vad hälsa är för mig skulle jag nog svara, att äta rätt, mer grönsaker, mer fisk, motionera mera, stressa mindre. För det är vad jag tänker på sådär i första hand.
På Statens folkhälsoinstitut finns det massor att ta del av vad gäller hälsa och ohälsa.
För att vi människor ska få må bra krävs det inte bara att vi "spritar" händerna i tid och otid.
Det är en massa annat som också måste "klaffa" i livet, för att vi ska få må bra, både fysigt och psykiskt. Idag pratar man om holism, alltså man ser till helheten för människan, psykiska sjukdomar kan leda till psykiska problem och vise versa, i en typ av sjukdomsbild så ser man inte enbart till det faktiska sjukdomstillståndet utan man ser till hela livssituationen.
Det handlar om delaktighet och samhörighet i samhället, ekonomisk och social trygghet, betydelse av utbildning, missbruk, barn och ungdomars uppväxt m.m.
Jag har som uppgift att intervjua 3 personer i olika åldrar om hälsa ohälsa. Personerna var av olika karaktärer. En var en 40 årig man från Etiopien. Vårt samtal fick mig att tänka till lite extra. En av frågorna var om han brukade vara stressad, hans svar var, aldrig på dagarna när jag är på jobbet, för då har jag sååå mycket att göra, utan när jag är ledig är jag stressad och orolig, för då går tankarna till min familj och mamma som bor i Etiopien. Oron gjorde honom stressad och han mår inte bra.
En annan fråga var : Finns det något du skulle kunna förändra/förebygga i dit liv för att få en bättre hälsa. Mannen från Etiopien svarade snabbt och bestämt, åka till min mamma som jag inte träffat på 30 år.
När jag tänker på män i min omgivning som jag känner ganska bra, så tror jag att de skulle nog tänka först och främst på att inte stressa för mycket, träna mer, äta nyttigare, mer tid med familj...
Mannen från Etiopien vet jag röker, äter inte särskild bra mat, rör sig relativt lite, jämfört vad man behöver. Men det är nog det sista han tänkte på i sammanhanget, utan det var hans mamma.
Ja jag vet inte riktigt hur jag ska knyta ihop säcken här. Men vad jag tror jag vill få fram är, att vi människor har olika saker i ryggsäcken som är betydande för hur vi mår. Den som får till alla delarna i pusslet kan skatta sig lycklig. Mår inte själen bra, då mår ju inte kroppen heller bra. Jag tror att vi alla har det vi går grunnar på, är det inte att gå ner i vikt, så är det saknad av en kär mamma,

7 kommentarer:

Mamma sa...

Vilka kloka funderingar du har. Vi borde nog alla tänka efter hur andra har det. Det är som du säger, det är inte bara mat och motion som vi ska tänka på för att må bra.

Karin i Vike sa...

Mycket intressant! Pratade med en ung kvinna på 24 år som jag kunde erbjudas ett längre vikariat. Hon svarade att hon sedan lång tid tillbaka bokat en resa hem till Kongo i Afrika. Hon hade inte varit där på 8 år. Lika lång tid som hon varit i Sverige. Hon kom som 16-åring till Sverige och hade inte haft någon direkt kontakt med sina anhöriga på åtta år! Jag blir gråtfärdig av bara tanken.

Anonym sa...

Oj oj. Stackars man. Hoppas han får återse sin mamma snart!

Kenneth Högberg sa...

Fina och tänkvärda reflexioner
Kenta

nyvind sa...

Så många möten vi deltar i där vi inte har en aning om vad som ligger i ryggsäcken, men jag hoppas att vi alla kan försöka vara lite mer ödmjuka i våra möten och inte dömma så hårt dem vi möter...

TAck för att du delar!

Och jag vet att själens sorg sätter sig i kroppen.

Prinsessan Jordgubb sa...

Tack för kommentarerna. Ja livsöden ser olika ut, vi har alla det vi kämpar med.

Pia sa...

Så sant, så sant... Kloka ord min vän!! Jag brukar också tänka att, ALLA har vi våra bekymmer, små som stora.

Kram Pia