söndag 2 oktober 2011

Varför Prinsessan Jordgubb?

Ja det undrar ni säkert? Jag är ju inte precis hon som går omkring i prinsesskläder dagarna i ända. Inte heller mina barn har varit särskillt "prinsessiga". När jag handlar kläder kan jag tycka det är jättefint, med spets, blommor och volanger, men när jag väl står i provhytten, ja då åker de av fort som attan. Jag gillar inte att se uppklädd ut. Känns som om jag ska gå på maskerad eller något.
Så då kommer ju frågan upp igen, varför Prinsessan jordgubb??
När jag var ca 4 år blev jag ofta kallad Prinsessan Jordgubb.
Jag var minst av barnen i familjen, och var väl säker det sötaste som gick i ett par skor (när jag nu hade något på mig, älskade att gå naken...) enligt mina föräldrar. Så därav mitt smeknamn kanske.
Det gick så långt att jag trodde på riktigt att jag hette Prinsessan Jordgubb.
För att bjuda på ett exempel så skulle min 6 år äldre storasyster ha kalas. Jag vet inte vad jag hade gjort för att förtjäna det, men jag fick vara med stortjejerna.
Hursomhelst, på den tiden hade man kasettbandspelare, och till våran stereoapparat fanns det mikrofoner. Ja med mikrofoner och recorderfunktion, ja då kunde man ju spela in på band.
Det var kalasets höjdpunt. En av tjejerna skulle vara intervjuare och frågade alla kalas besökare:
- Vad heter du?
- Marlene
-Vad heter du?
-Gina
o.s.v.
Slutligen kom frågan till mig.
-Vad heter du?
- öh.. öhum...ää..uu "Pinsessan logubb".
Ja kalastjejerna fick sig ett skratt.
På den vägen är det. Tyckte att det var ett passande namn på min blogg.
Bjuder på några bilder på den tiden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

god afton! Prinsessan Jordgubbar är en finfin titel, men jag vill gärna påminna om en senare kunglig titel....Party Prinsessan!
: )
ack ljuva minne!
Efter detta förskräckligt tunga år inom monarkin är ja så glad och tacksam för att du ger cyberspace kunglig glans med din blogg.

royalist - javisst!
/ En inte längre så ung mö ur Solveig tappra skara

Mamma sa...

Visst är vår lilla jordgubbsprinsessa fin.

Mamma sa...

När jag skickar en kommentar, markerar jag namn/webbadress och fyller i mitt namn (mamma). Skriver sedan kommentaren och skickar kommentaren. Det verkar fungera som det ska nu.

Jenny sa...

Tack för den påminnelsen du kära ungmö, om än mycket gammal!En tid att minnas....